Gemeenteraad spreekt zich uit over asielcentrum

Op 29 november 2022, over deze onderwerpen: Ruimetelijke ordening / verkeer / openbare werken

N-VA Jabbeke steunt de burgemeester in zijn houding in verband met het door de Belgische overheid zonder enig overleg opgedrongen open asielcentrum op de site van de Civiele Bescherming.

De gemeenteraad van 28/11/2022  keurde unaniem (met uitzondering van de raadsleden van Groen die zich onthielden) twee moties van de N-VA-fractie goed ter ondersteuning van burgemeester Casteleyn. Enerzijds moet de aanwezigheid van noodopvang voor asielzoekers op de site van de Civiele Bescherming in de tijd beperkt worden en anderzijds willen wij dat de site van de Civiele Bescherming door de gemeente kan worden aangekocht zoals gepland was.

1. Motie ter ondersteuning van burgemeester Casteleyn wat betreft het in de tijd beperken van de aanwezigheid van een noodopvang voor asielzoekers op de site van de Civiele Bescherming. In een interview in de pers kon van Burgemeester Frank Casteleyn vernomen worden dat hij van Staatssecretaris De Moor de belofte heeft gekregen dat de aanwezigheid van asielzoekers in de noodopvang te Jabbeke van beperkte duur zal zijn. De gemeenteraad van Jabbeke steunt de burgemeester in zijn streven om, indien er een noodopvang komt te Jabbeke, deze in de tijd te beperken. De gemeenteraad vraagt aan burgemeester Casteleyn om aan de staatssecretaris een schriftelijke garantie te vragen dat de eventuele  aanwezigheid van asielzoekers in het noodopvangcentrum te Jabbeke beperkt wordt tot maximaal negen maanden na de aankomst van de eerste bewoners.

2. Motie ter ondersteuning van burgemeester Casteleyn wat betreft het aanschaffen van de site van de Civiele Bescherming door de gemeente Jabbeke. In dezelfde pers konden wij vernemen dat van Staatssecretaris Michel, bevoegd voor de Regie der Gebouwen, de garantie werd bekomen dat de site van de Civiele Bescherming zou verkocht worden aan de gemeente Jabbeke. De gemeenteraad van Jabbeke steunt burgemeester Casteleyn in zijn inspanningen om de site van de Civiele Bescherming te kunnen verwerven en vraagt aan de burgemeester om aan de staatssecretaris een schriftelijke garantie te vragen dat de site wel degelijk en tegen uiterlijk december 2023 aan de gemeente zal verkocht worden.

Verder wees fractieleider Geert Orbie (N-VA) nog met enkele mondelinge vragen op belangrijke aspecten in dit dossier. Onder andere de gevaren voor de volksgezondheid, de woonomstandigheden  en de veiligheid.

3. De burgemeester is verantwoordelijk voor de volksgezondheid binnen zijn gemeente. Is de burgemeester er zich van bewust dat de komst van asielzoekers uit verre landen, mogelijks ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengt? Zo werd recent gewezen op het voorkomen van TBC (Koksijde) en andere besmettelijke ziektes zoals schurft en dyfterie.

a. Welke garantie heeft de burgemeester dat dit op voorhand zal gescreend worden middels bijvoorbeeld een longfoto voor TBC of lichamelijke onderzoeken voor infectieziektes?

b. Wie zal instaan voor het bemannen van de medische post? Welk contract zullen zijn krijgen voor hoe lang?  Wat zal hun exacte takenpakket zijn? Welke afspraken werden er gemaakt met de lokale huisartsenkring en met de lokale ziekenhuizen?

4. Zorgen over de woonomstandigheden: Hoe gaan de mensen gehuisvest worden? Nu is dit een loods, zal er gezorgd worden voor privacy voor gezinnen met kinderen, hoe zit het met de verwarming, isolatie, sanitair? Is deze infrastructuur door de brandweer goedgekeurd? De mogelijke vervuiling  van de gronden met chemische middelen (PFOS), gezien de site in het verleden door de Civiele Bescherming is gebruikt voor blusoefeningen, is gekend. De burgemeester besliste om die reden om geen noodopvang toe te staan zo lang hierover geen duidelijkheid bestaat. Is er ondertussen meer info beschikbaar? Als de site een risico vormt voor toekomstige bewoners, hoe is het dan gesteld met de huidige bewoners van de Stationstraat? Worden er bij deze mensen ook staalnames voorzien?

5. De burgemeester is hoofd van de politie en staat in voor de veiligheid in de gemeente.

a. Wie zal instaan voor de veiligheid op het domein?

b. Is er voorzien in private bewaking? Camera’s?

c. Zijn er afspraken met de lokale politie? Zal er een afsprakenprotocol ondertekend worden? Wat is de toegang van de politie tot het domein?

d.  Zullen de mensen een veiligheidscheck gekregen hebben op voorhand (politie, Staatsveiligheid, ADIV?), zal de lokale politie op de hoogte gesteld worden van hits? Wat gebeurt dan met deze gevallen?

Geert Orbie, Fractieleider N-VA Jabbeke

Tijl Waelput, voorzitter N-VA Jabbeke