Gerecupereerde brandweerfactuur rechtvaardigt belastingverlaging

Op 6 juli 2021, over deze onderwerpen: Gemeentefinanciën
Han Vermaut, gemeenteraadslid N-VA

In 2014 heeft de CD&V meerderheid in Jabbeke beslist om vanaf 2015 de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen gevoelig te verhogen. De reden hiervoor was hoofdzakelijk de onverwachte inning door de hogere overheid van achterstallige brandweerfacturen voor in totaal 1.9 miljoen euro. Maar ook een verwachte mindere inkomst van 600.000 euro uit de personenbelasting.

Jabbeke heeft toen met de steun van alle fracties in de gemeenteraad deze brandweerfactuur betwist. Na zeven jaar procederen tegen de Belgische staat kreeg de gemeente Jabbeke uiteindelijk gelijk en wordt binnenkort ongeveer 2.5 miljoen teruggestort.

Verwonderlijk is echter dat de meerderheid reeds heeft verkondigd dat de burger zelf zal kunnen kiezen hoe dit bedrag zal gespendeerd worden. Men zal een keuze kunnen maken uit een lijst met verschillende projecten. Een zeer voorbarige uitspraak gezien een dergelijke beslissing nog moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad en het bovendien nog niet zeker is of de Belgische staat geen beroep zal aantekenen tegen de uitspraak van de rechtbank. Bovendien zal de burger laten kiezen, leiden tot verdeeldheid. Iedereen heeft namelijk eigen prioriteiten, ideeën en belangen.

Met de terugbetaling van de achterstallige brandweerfactuur verdwijnt de hoofdreden van de toenmalige belastingverhoging.  Bovendien ontvangt Jabbeke ondertussen jaarlijks 2.4 miljoen euro meer fiscale inkomsten dan zeven jaar geleden. Hieruit kan men enkel besluiten dat er geen enkel argument meer overeind blijft om de belastingverhoging van 2015 nog steeds aan te houden. Een belastingverlaging naar het oude niveau is hier de enige correcte beslissing.

Mijn voorstel werd bij stemming enkel door de N-VA fractie goedgekeurd en dus verworpen in de gemeenteraad.

Han Vermaut, gemeenteraadslid (N-VA)