Kunstbeleid zonder visie

Op 26 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeentefinanciën

Er is in Jabbeke geen beleid voor de aankoop van kunstwerken ter verfraaiing van de gemeente: geen visie, geen planning, geen budgettering, geen advies en geen begeleiding door mensen met kennis van zaken. Gewoon uit de losse pols worden kunstwerken aangekocht. Een onverantwoorde manier om met belastinggeld om te gaan.

In de gemeenteraad van 24 april 2023 kwam gemeenteraadslid Marleen Vanden Broucke (N-VA) hieromtrent tussen naar aanleiding van de recente aankoop van kunstwerken. Bepaalde locaties in de gemeente kunnen opgewaardeerd worden met kunstwerken. We hebben ook alle waardering voor de betrokken kunstenaar en zijn werken. Maar we gaan helemaal niet akkoord met de manier van aanpak door de gemeente. Meer zelfs, er is helemaal geen plan van aanpak. Er is geen procedure. Er is geen visie.

Waar willen we kunstwerken plaatsen?

Hoeveel geld zullen we daaraan besteden?

Er is hierover niets terug te vinden in de beleidsnota en ook niet in de meerjarenplanning.

Hoe gebeurde de waardebepaling van het kunstwerk?  Welke en hoeveel kunstwerken heeft de kunstenaar de laatste 15 jaar verkocht en voor welke prijs?  Dit is niet terug te vinden in het dossier. Er is nood aan objectivering van de aankoopprijs door externe deskundige(n).

Deze manier van werken voedt alleen maar de opinie dat de aanschaf van het kunstwerk niet aan objectieve criteria is afgetoetst.

De cultuurraad zou positief advies gegeven hebben, maar waar is het verslag? Op de website van de gemeente dateert het laatste verslag van september 2022. Dit zegt veel over het belang dat het bestuur hecht aan de bijeenkomsten van de adviesraden.

Waarom schrijft de gemeente geen wedstrijd uit, met een degelijk wedstrijdreglement, zodat meerdere kunstenaars van de gemeente kunnen deelnemen?

Geen visie.

Niets in de beleidsnota.
Niets in de meerjarenplanning.
Geen waardebepaling van het kunstwerk.
Geen verslag van de cultuurraad.
Geen eerlijke wedstrijd.
Een onvolledig, niet onderbouwd dossier voor de gemeenteraad.