N-VA Jabbeke in de bres voor bijen

Op 23 juni 2015, over deze onderwerpen: afdelingsnieuws / activiteiten, Natuur en milieu

Dit werd opgepikt door de meerderheid. Schepen van Groen, Isabelle Louis, zat al samen met de gemeente- diensten en N-VA-raadslid Jan Talloen over een invulling van het project. Zo is er het plan om een bloemenweide aan te leggen aan het SPC Vlamingveld. Een bijhorend infobord zal de bezoeker(s) wegwijs maken in dit project.

Dit betreft een testproject dat we nauwgezet zullen opvolgen. N-VA Jabbeke hoopt dat dit navolging zal krijgen op andere gemeentelijke gronden.

bijtjes

BIJEN ZIJN ESSENTIEEL VOOR BESTUIVING VAN PLANTEN

Insecten, en dan vooral de bijen, zijn veel doeltreffendere bestuivers dan de wind, omdat ze de pollen rechtstreeks van de ene bloem overbrengen op de andere. Daarom is het van belang om de bijensterfte tegen te gaan.

Van de 370 gekende wilde bijensoorten, is meer dan de helft zeldzaam of sterk op de terugweg. Sommige zijn zelfs reeds volledig  verdwenen uit  het land. In Europa wordt 24 procent van de hommels met uitsterven bedreigd.

Als voornaamste oorzaken van de achteruitgang worden opgegeven: een intensiever landgebruik, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en de klimaatverandering. Het is dus van  cruciaal belang om zowel de honingbijen als de wilde bijen in stand te houden.