N-VA Jabbeke steunt ‘handhavingsdag zwerfvuil’ in 2016

Op 23 juni 2015, over deze onderwerpen: Natuur en milieu

Tijl Waelput schetst de achtergrond: “Met grote belangstelling heb ik het initiatief gelezen van de gouverneur in verband met de aanpak van zwerfvuil. Decennialang wordt er al aan sensibilisering gedaan. En er gebeurt heel wat. Zo haalden 110 verenigingen in de streek van Ieper onlangs nog 20 ton zwerfvuil op. De hoeveelheid PMD kwam overeen met 100 000 blikjes en plastic flessen! Maar het blijft dweilen met de kraan open.

NIET ALLEEN SENSIBILISEREN MAAR OOK BESTRAFFEN

Het is de gouverneur nu blijkbaar menens in de strijd tegen zwerfvuil. Hij krijgt daar van onze N-VA-fractie alle steun voor. Het zal niet bij sen- sibilisering en opruimacties blijven. De provincie wil ook werk maken van bestraffing.

Mensen moeten beseffen dat achteloos afval achterlaten en sluikstorten ons opzadelt met een torenhoog probleem: een vuile omgeving waar iedereen zich aan ergert en een slecht imago. Dat heeft niet alleen gevol- gen voor het toerisme, het is ook nefast voor de natuur en de landbouw. “Landbouwers moeten nu al vaak metaaldetectoren inzetten om blik uit het hooi te verwijderen zodat hun dieren niet sterven”, besluit Tijl Waelput.

De gouverneur wil in samenspraak met de politiezones in 2016 een handhavingsdag invoeren. De politie zal op deze dag extra alert zijn om sluikstorters te bestraffen.