N-VA wil garanties aanpak transmigratieproblematiek

Op 18 februari 2022

Er komt een nieuw gesloten terugkeercentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Jabbeke.

‘Het is onvoorstelbaar dat deze beslissing genomen werd zonder enige inspraak van de burgemeester. Transparantie en overleg in dit soort beslissingen is van groot belang zodat er een vertrouwen kan zijn tussen gemeentebestuur, directie van het centrum en de Dienst Vreemdelingenzaken. Dit getuigt dus allerminst van respect door bevoegd Staatssecretaris Mahdi voor het lokale niveau en de burgemeester die nochtans van dezelfde partij is.’ Aldus Tijl Waelput, voorzitter van de lokale N-VA afdeling.

‘De parking van Jabbeke is een mikpunt voor illegale transmigranten die via inklimming in vrachtwagens Groot-Brittannië trachten te bereiken. Staatssecratis Mahdi doet hier al jaren niets meer rond. De illegale transmigranten worden met een bevel om het grondgebied te verlaten opnieuw op straat gezet. Nu er in Jabbeke een gesloten centrum komt, staan we er op dat onze lokale politiediensten maar ook de federale wegpolitie bij aantreffen van illegalen op onze parking of in het centrum van Jabbeke deze mensen zonder wettig verblijf onmiddellijk naar het gesloten centrum kunnen overbrengen.’ Aldus Geert Orbie, gemeenteraadslid in Jabbeke. ‘We vragen de burgemeester hiervoor op tafel te kloppen bij zijn partijgenoot.’

‘De bruikbare plaatsen in de gesloten centra zitten op een zeer laag pitje. Van een effectief terugkeerbeleid is geen sprake en schiet de huidige Staatssecretaris echt tekort. Waar we in 2016 nog meer dan 4600 personen gedwongen verwijderden zijn dat er in 2021 nog geen 2000. Vorige legislatuur werkte toenmalige Staatssecretaris Theo Francken (N-VA) een Masterplan voor de gesloten centra uit. Ondertussen zijn we dus jaren verder. Het centrum dient niet voor opvang maar voor opsluiting met het oog op verwijdering naar herkomstland. West-Vlaanderen is de meest getroffen provincie door de problematiek van de illegale transmigranten. Er moeten dus ook plaatsen worden voorbehouden om deze problematiek aan te pakken, want nu gebeurt er niets. Door de ervaring in Sint-Andries weten we dat dit voor geen overlast zorgt in de buurt. Het is daarentegen wel belangrijk voor de vele mensen uit Brugge en omstreken die er momenteel werken dat ze hun job kunnen behouden. Ik lees dat de beslissing nog niet definitief is, graag spoedig hierover duidelijkheid’, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger en voorzitter van N-VA Brugge Maaike De Vreese.