Piet Berton wil een verstaanbare gemeenteraad

Op 3 maart 2020, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad
Live streaming gemeenteraad Jabbeke

Gemeenteraadslid Piet Berton (N-VA) vraagt aan het schepencollege om werk te maken van geluidsversterking tijdens de gemeenteraad en om opnames en live-streaming te overwegen.

Debatten tijdens de gemeenteraad zijn niet gemakkelijk te volgen. Sommige gemeenteraadsleden spreken te stil en niet iedereen heeft een even sterk gehoor. Inwoners die de commissie of gemeenteraadszitting bijwonen kunnen veelal niet volgen, temeer omdat verschillende raadsleden met de rug naar het publiek zitten.Geluidsversterking zou hier een oplossing kunnen bieden.

Opname van de debatten zou ook kunnen helpen bij het opstellen van de notulen, de officiële verslaggeving van de gemeenteraad. De agendapunten worden op basis van notities tijdens de debatten aangevuld met een verslag van die debatten. De N-VA-fractie moest al meermaals vaststellen, dat debatten ofwel onvolledig ofwel slechts summier werden weergegeven. Het is uiteraard geen evidente taak om een debat in volle snelheid op correcte manier te verslaan, maar vandaag de dag kan men hiervoor een beroep doen op digitale technieken. Verschillende gemeenten beschikken derhalve ook over de mogelijkheid om de debatten op te nemen.

Tot slot roept gemeenteraadslid Piet Berton (N-VA) op om live-streaming te overwegen (live uitzenden van de gemeenteraad met beeld en klank via het internet). Dit zou de burger meer betrekken bij de gemeenteraad, op het moment zelf, maar ook op een later tijdstip want de beelden kunnen op de gemeentelijke website gepubliceerd worden. Dit wordt al in zeer veel gemeenten en steden toegepast, en zal ontegensprekelijk in de toekomst de norm worden. Transparantie en participatie zijn cruciaal om de politiek in dit tijdperk een nieuw elan te geven.

Piet Berton (N-VA) kan zich niet voorstellen dat het schepencollege dit idee niet genegen zou zijn. Temeer omdat CD&V-boegbeeld en gemeenteraadslid Hendrik Bogaert hier blijkbaar ook een groot voorstander van is. Hij postte enkele maanden geleden namelijk een mooi verslag van zijn bezoek aan het bedrijf Streamovations. Dit Zuid-West-Vlaamse bedrijf is een topspeler in het segment van live-streaming.