Beste inwoner van Jabbeke,

Binnkort kunt u bepalen wie gedurende de komende zes jaar het beleid in onze gemeente zal bepalen. In 2012 heeft bijna een op vier inwoners van onze gemeente het vertrouwen gegeven aan N-VA. Bij de Vlaamse verkiezingen van 2014 is dit al opgelopen tot 1 op 3. Onze mandatarissen in de gemeenteraad en in het OCMW hebben in de voorbije legislatuur op een kritische, maar constructieve wijze gepoogd om op het beleid te wegen. Vier maal per jaar, zes jaren lang, hebben we via een huis-aan-huisblad de Jabbeekse bevolking op de hoogte gebracht van onze standpunten en het politieke reilen en zeilen in onze gemeente.

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur willen wij een versnelling hoger schakelen. N-VA Jabbeke heeft zin en ambitie om deel te nemen aan het beleid. In de voorbij periode hebben we immers zaken gezien de goed zijn, maar ook veel dingen waarvan we overtuigd zijn dat ze beter kunnen, dat wij ze beter kunnen. Jabbeke heeft meer in zich! In een vorig nummer hebben wij u onze kandidaten voorgesteld, maar vandaag zouden wij, aan de hand van 12 speerpunten, willen tonen waar N-VA hier in Jabbeke voor staat, wat u van ons kunt en mag verwachten. Als u op 14 oktober uw stem geeft aan N-VA, zal u vanaf 1 januari 2019 zien dat u goed gekozen hebt.

Mobiliteit, verkeersveiligheid, trage weggebruikers, openbaar vervoer

Mobiliteit en verkeersveiligheid staan bovenaan de lijst van wat de burger belangrijk vindt. Dat is ook zo in Jabbeke. De ligging van onze gemeente op een knooppunt van wegen en autosnelwegen en  een bevolking die zich om beroepsredenen vaak buiten de gemeente moet verplaatsen, maken dat het verkeer bij momenten zeer druk is. Nieuwe wijken en woonzones zorgen voor bijkomende uitdagingen. Dit alles vraagt doortastende maatregelen waarbij zwaar verkeer maximaal uit de dorpskernen wordt geweerd. De toekomstige bijkomende brug over de autosnelweg richting Oostende/Veurne aan de Okay, die Minister Ben Weyts nu onderzoekt, opent in dat opzicht perspectieven. De dorpskernen van Jabbeke en Varsenare vragen een ambitieus en doordacht mobiliteitsplan. Een professionele verkeersanalyse met concrete voorstellen, gevolgd door informatie naar en inspraak van de betrokken inwoners moet leiden tot een optimale besluitvorming. Wij zijn ervan overtuigd dat dit moet met respect en zelfs voordeel voor de lokale handelszaken. Voor N-VA is het respecteren van de maximumsnelheid een belangrijk beleidspunt, dat desnoods via een handhavingsbeleid dient afgedwongen te worden.  Beschermen van voetganger en fietser is primordiaal. De gemeente dient in al haar besluitvorming hiermee rekening te houden en alternatieven voor de auto te faciliteren. In de relatie met De Lijn moet er gestreefd worden naar een maximale dienstverlening naar alle deelgemeenten.

Jeugd en jonge gezinnen

De jeugd is de toekomst. De leeftijdscurve van onze gemeente toont een duidelijke vergrijzing. Wij willen een beleid voeren dat jonge gezinnen aantrekt en Jabbeekse jongeren de kans geeft om in de gemeente te blijven wonen. Betaalbare woningen en gronden zijn hiervoor belangrijk. Jabbeke valt meer en meer ten prooi aan grote projectontwikkelaars voor wie winstmaximalisatie het belangrijkste streven is. De gemeente kan en moet hier corrigerend optreden.

Onze gemeente telt talrijke jeugdverenigingen die stuk voor stuk puik werk leveren. N-VA wil deze verenigingen beter ondersteunen. Een actieve rol door de schepen van Jeugd en een ambtenaar met een duidelijke taak naar jeugdwerking toe, is absoluut noodzakelijk. Het stimuleren van brede, gezamenlijke initiatieven van alle jeugdverenigingen is een doelstelling. Een jaarlijkse ‘dag van de Jabbeekse jeugd’ zou een leuk initiatief zijn. De Jabbeekse jeugd moet zich in eigen gemeente kunnen ontplooien en ontspannen, zonder telkens naar Brugge te moeten verkassen.

Senioren

Om de vier jaar worden we met z’n allen gemiddeld 1 jaar ouder. Dit betekent dat vergrijzing een van de belangrijkste uitdagingen wordt van de komende decennia. Gelukkig worden we ook gezonder ouder. Vijftig jaar geleden was iemand van 70 stokoud, vandaag maken deze mensen plannen, gaan ze op reis, maken uitstappen, doen aan sport en nemen deel aan allerhande activiteiten.  Deze steeds groeiende groep inwoners vraagt aandacht van de politieke verantwoordelijken en een specifiek beleid. Zeker om die mensen die minder goed te been zijn of in slechtere gezondheid verkeren, moet de politiek zich bekommeren. Vereenzaming loert immers snel om de hoek. Sociale werkers en wijkagenten spelen een belangrijke rol. Voetpaden, oversteekplaatsen, bushaltes en verkeersinfrastructuur in het algemeen, moeten rekening houden met oudere en minder mobiele medeburgers.

Cultuur

Cultuur promoten en stimuleren behoort tot de essentie van een partij zoals N-VA. Cultuur brengt mensen bij elkaar en verbindt. Cultuur bepaalt in belangrijke mate wie we zijn en hoe we samenleven. Cultuur met een grote en met een kleine c verdienen onze aandacht. Het eerste door een door de gemeente en een specifiek daartoe aangestelde gemeentefunctionaris uitgestippeld beleid, waarbij in onze cultuurcentra, die een fikse investering betekend hebben en ook professioneel zijn uitgerust, regelmatig voorstellingen en optredens worden georganiseerd van nationaal en wie weet zelf internationaal talent. Cultuur met kleine c, we bedoelen hiermee de culturele activiteiten van onze eigen inwoners en verenigingen, verdient maximale ondersteuning vanuit de gemeente. Activiteiten worden duidelijk en tijdig aan alle inwoners bekend gemaakt.

Sport en vrije tijd

Jabbeke is een sportieve gemeente. Zeer veel inwoners beoefenen een sport en velen zijn aangesloten bij een lokale sportvereniging. Dit is een zeer goede zaak en de politiek moet er alles aan doen om dit in stand te houden en zo mogelijk nog uit te breiden. Een jaarlijkse gemeentelijke sportdag, waar alle verenigingen zich samen aan de Jabbeekse bevolking voorstellen en hun sport demonstreren, is een initiatief dat hiertoe kan aan bijdragen.

N-VA vindt dat alle verenigingen recht hebben op gemeentelijke ondersteuning, in verhouding met hun ledenaantal uit Jabbeke. Verenigingen die gebruik maken van gemeentelijke sportinfrastructuur worden gestimuleerd om een eigen vrijwilligerswerking uit te bouwen om een deel van de financiële investeringen en exploitatie mee te kunnen dragen, wat leidt tot een positieve dynamiek en engagement. Wij pleiten voor een joint-venture in plaats van passieve financiële afhankelijkheid.

Jabbeke is goed gelegen voor het organiseren en aantrekken van grote sport- en andere manifestaties. Deze activiteiten dienen echter zo georganiseerd te worden dat omwonenden en middenstanders tijdig worden verwittigd en er minimaal last van ondervinden.

Financiën

Jabbeke heeft in vergelijking met de ons omringende gemeenten zeer hoge inkomsten uit belastingen. Toch zijn wij bijna recordhouder wat betreft de schuld per inwoner. De reden is duidelijk: de centen werden gebruikt om pre-electorale cadeaus uit de delen in plaats van aan schuldafbouw te doen. De historisch lage rentevoeten kunnen echter oplopen en dan is er een groot probleem.

De schuldcijfers van de gemeente zijn in extremis wat opgepoetst. Er werd immers bespaard op eigen personeel, de belastingen werden verhoogd en eigen patrimonium werd verkocht, wat een leuke, maar eenmalige inkomst betekent.

N-VA doet in dit verband twee duidelijke beloftes:

Met N-VA wordt er duidelijk ingezet om de schuld af te bouwen. Op die manier willen wij vermijden dat de rekening voor het beleid van gisteren wordt doorgeschoven naar de generatie van morgen.
De N-VA wenst de belastingverhoging die door het huidige bestuur werd doorgevoerd terug te draaien naar het vroegere niveau. Met andere woorden, wij willen U niet verder laten opdraaien voor de schulden die zijn gemaakt.

Wij willen dit enerzijds financieren door een zuinig en doordacht beleid en anderzijds zullen wij de laatste twee jaren van de legislatuur geen sinterklaaspolitiek voeren om de kiezer door hem zelf betaald zand in de ogen te strooien.

Communicatie en inspraak, wijkwerking.

Communicatie met en naar de burger is waar in onze gemeente het meest vooruitgang kan en moet gemaakt worden. Politieke besluitvorming gebeurt niet vanuit een ivoren toren maar na overleg met en inspraak door de inwoners. Als er beslissingen zijn genomen, worden deze snel en duidelijk gecommuniceerd. Zeker als ze gepaard gaan met potentiële last of hinder voor de inwoners, zoals wegen- en infrastructuurwerken, grote sportmanifestaties, enz. N-VA voert het gemeentelijke infoblad opnieuw in en zorgt ervoor dat de gemeentelijke website op een professionele manier wordt uitgebouwd.

N-VA wenst wijkwerking te stimuleren waar ze reeds bestaat en helpen opzetten waar nodig. Vaak kennen mensen hun eigen buren niet. Elf juli is het uitgelezen moment om, hierin financieel gesteund door de Vlaamse overheid, in wijken en kleine deelgemeenten mensen bij elkaar te brengen. Een gemeentelijk elf-juli-comité coördineert de activiteiten. Door mensen bij elkaar te brengen, brengen we ze ook dichter bij het beleid.

Bestuur

Na meer dan 40 jaar absolute meerderheid zorgt N-VA dat de ramen van het gemeentehuis eens wagenwijd worden opengezet en er een frisse wind door het gemeentebestuur waait, zodat al het vergaarde stof kan verdwijnen. Politieke besluitvorming gebeurt op objectieve gronden. Aanbestedingen worden op een correcte wijze uitgeschreven en op neutrale wijze toegewezen met het algemeen belang als bekommernis.  De gemeenteraadszaal wordt uitgerust met geluidsversterking en projectiemogelijkheden en de mogelijkheid van live-streaming wordt onderzocht. Communicatie, openheid en inspraak worden drie prioriteiten van het nieuwe bestuur. Beleidsbeslissingen worden genomen met het belang van alle Jabbekenaren voor ogen, niet enkel een compromis tussen een paar lokale rangen en standen.

Milieu en duurzaamheid

Aandacht voor milieu en ecologie begint in de eigen omgeving. Jabbeke is een landelijke gemeente met veel groen en een bewaard landschappelijk karakter, waar het aangenaam wonen is. Dit willen we zo houden en zelfs nog uitbreiden. Verdichting van de dorpskernen moet gepaard gaan met de nodige aandacht voor voldoende groen en open ruimte. Fietsers, voetgangers en wandelaars vormen bij nieuwe infrastructuurwerken een belangrijk ijkpunt.

De talrijke land- en tuinbouwers in de gemeente zijn onze partners in het verdedigen en beheren van ons prachtige landschap. Wij respecteren hun beroepsactiviteit, maar vragen hen in ruil om in de dorpskernen hun snelheid te matigen met grote landbouwvoertuigen.

Zwerfvuil dient bestreden en streng bestraft te worden. Camera’s worden geplaatst waar er regelmatig wordt gesluikstort.

De gemeente vervult een voortrekkersrol in de reductie van uitstoot van broeikasgassen. Dit wordt doorgezet in het gemeentelijk wagenpark en waar mogelijk worden gemeentelijke beroepsverplaatsingen met de fiets of te voet uitgevoerd.

Jabbeke zal een voortrekkersrol spelen in een innovatief en vooruitstrevend ecologisch beleid. Biodiversiteit wordt verhoogd door middel van concrete acties. Er wordt gewerkt aan een draagvlak voor natuur in de gemeente. Burgers worden actief betrokken via  (buurt)verenigingen en krijgen de mogelijkheid om te participeren in milieubeleid en buurtverfraaiing.

Sociaal beleid en doelgroepen

Wie hulpbehoevend is, uit de boot valt of een moeilijke periode doormaakt, verdient al onze steun.

Deze steun moet er maximaal op gericht zijn om mensen opnieuw zelfredzaam te maken en zich te laten integreren in de maatschappij. Wij willen via bijscholing, vorming en training mensen opnieuw inschakelen in het arbeidscircuit, omdat dit de snelste weg is om uit de armoede te komen. Voor wie dit niet mogelijk is, voorzien wij de nodige middelen voor een menswaardig en gelukkig bestaan.

Zoals reeds elders uiteengezet vormen senioren een beleidsprioriteit. Hun welzijn en actieve integratie in het sociale weefsel is een belangrijk aandachtspunt in het gemeentelijke sociale beleid.

Jabbeke zal zijn verantwoordelijkheid verder opnemen in de gespreide opvang van erkende politieke vluchtelingen. Dit zijn niet de illegale transmigranten die door onze straten dwalen, maar mensen die na grondige screening erkend zijn door de Dienst Vreemdelingenzaken.

Lokale economie en dorpskernbeleid

In heel Vlaanderen staat de lokale middenstand onder druk. Winkelketens en grootwarenhuizen aan de invalswegen en buiten de grote steden enerzijds en online-verkoop anderzijds, maken het voor de kleine winkeliers en handelaars in de dorpskernen moeilijk om te overleven. Om het risico op leegstand tegen te gaan zien we dat nieuwbouwprojecten op het gelijkvloers liever woongelegenheid dan winkelruimte creëren. N-VA weet dat winkels en handelszaken bijdragen tot de leefbaarheid en levendigheid van de dorpskernen. We moeten er dus alles aan doen om deze kernen economisch rendabel te houden. Dit betekent een goede bereikbaarheid, vlotte mobiliteit en voldoende parkeergelegenheid. De gemeentelijke ambtenaar van lokale economie dient zich enerzijds vertrouwd te maken met de werking en de problematiek van de lokale bedrijven, maar moet anderzijds bijscholing volgen hoe men als gemeente actief kan inspelen om de economische activiteit in stand te houden en te stimuleren. De middenstanders zelf dienen ook gestimuleerd te worden om een eensgezind en duidelijk aanspreekpunt te vormen voor de lokale overheid, zodat positieve en constructieve gezamenlijke initiatieven kunnen ontplooid worden.

Het concept van de wekelijkse vrijdagmarkt in Jabbeke dient geëvalueerd te worden. Het aantal deelnemende marktkramers en bezoekers neemt zienderogen af. Tijd voor actie! Ook het initiatief van een lokale boerenmarkt is een stille dood gestorven, maar verdient misschien een overdachte herkansing.

N-VA zal zich op provinciaal vlak inzetten voor de goedkeuring van bijkomende bedrijventerreinen. Ook in Jabbeke, aan de civiele bescherming, wachten er terreinen op bijkomende ontsluiting.

Veiligheid en criminaliteit.

Willen mensen zich goed voelen, moeten ze zich veilig voelen. Welzijn vraagt veiligheid. De lokale politie en de burgemeester als hoofd van deze politie moeten deze bekommernis zeer fel ter harte nemen. Voor N-VA bestaat er niet zoiets als “kleine criminaliteit”. Elke criminaliteit dient aangepakt te worden en moet voor de politie een prioriteit zijn. Inbraakpreventie door informatie naar de burgers, maar ook door adequate patrouillering is zeer belangrijk. De wijkagenten vormen een belangrijke schakel in het lokale sociale weefsel, maar treden ook op tegen hinderlijke overtredingen zoals sluikstorten, foutparkeren, lawaaihinder, enz.

Jabbeke is een tussenstation voor transmigranten van waaruit ze de oversteek naar Engeland hopen te maken. Lokaal kunnen we de toestroom van illegalen niet stoppen. Wel kunnen we ervoor zorgen dat onze gemeente geen pleisterplaats wordt, waar men ongemoeid zijn kans kan afwachten. Zelfs indien dit administratief veel werk kost, dient onze politie iedereen die illegaal op ons grondgebied verblijft te arresteren en te identificeren. Samen met de federale politie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken dient een coherent beleid te worden gevoerd, waarbij het in kaart brengen en bestrijden van de netwerken van mensensmokkelaars prioritair is.

Geert Orbie, fractieleider gemeenteraad